Richard Thompson en zijn bezwerende gitaar

Paradiso/Amsterdam, 8 februari 2011 - Thompson komt naar eigen zeggen al sinds 1968 in Paradiso. "Ik ook!!" riep mijn mede-concertganger vol enthousiasme. En Thompson brengt wat ervaring op het podium!. In de jaren 60 oprichter van Fairport Convention. Maar toen dat hem net te folky werd, stapte hij eruit en begon in de begin van de jaren 70 een solo-oeuvre, dat inmiddels ruim 30 albums omvat. Een deel daarvan maakte hij samen met zijn ex-vrouw Linda. Thompson is nooit echt doorgebroken, maar wel een trouwe schare fans opgebouwd. En het Nederlandse smaldeel daarvan stond in Paradiso te genieten.

Thompson heeft een bezwerende manier van gitaarspelen. Technisch zeer begaafd en zeer muzikaal. De band achter hem, zweept hem nog verder op in stampende folky rock met jazz-invloeden hier en daar.
Voor de pauze (ook rock 'n roll-artiesten worden ouder) voornamelijk werk van de zeer verdienstelijke laatste cd The Dream Attic. Na de break voornamelijk "de oude hits". Zeer vermakelijk optreden. Af en toe met gierende gitaren uit de bocht, maar kwam altijd weer op zijn stevige poten terecht.

2 opmerkingen:

  1. Mooi getroffen! En inderdaad, sinds 1968, zal het 1969, kom ik al in de poptempel van Amsterdam, toen daar nog vloeistoffdia's werden vertoond en schaars gekleden dames progressieve dansen opvoerden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Baas boven baas. Ik was toen net uit de korte broek! Met mij begon het in 1971 met een bezoek aan 'beat-festival' Pinkpop. Dat toen voor de tweede keer werd gehouden. Ik en vriendje er naartoe. Dertien jaar. Vriendjes moeder zei nog: "Denk eraan, geen hasjiesh drinken". Hebben we ook niet gedaan....

    BeantwoordenVerwijderen