De slow start van Paul Simon

Amsterdam, 18 juli 2012 - Paul Simon kwam naar de Ziggodome om de 25e verjaardag van zijn masterpiece Graceland te vieren. Als je dan toch een keer naar deze nieuwe concerttempel moet, dan is Paul Simon natuurlijk niet verkeerd.

Maar wat kwam hij traag op gang. Het eerste deel van het concert was aan de vlakke kant. Ik had meer oog voor de impact van de dome, dan voor het gebrek aan spektakel op het podium. Simon had twee bands bij zich. Zijn all-American band voor het eerste deel. Met evergreens als Me and Julio (Down at the Schoolyard), Kodachrome en 50 Ways To Leave Your Lover. Het klonk mooi, behalve de stem van Simon zelf, vond ik. Het leek wel of ie af en toe door een megafoon zong.

Maar in het tweede deel kwam Ladysmith Black Mambaso ten tonele, samen met de band, waarmee Graceland destijds in Soweto werd opgenomen. En toen veranderde er wel iets. Er kwam iets van passie en beleving in het concert.

Maar het duurde tot de slotnummers Graceland en You Can Call Me Al tot het echt losbrak. Tot slot vier toegiften. Allereerst een meesterlijke kleine uitvoering van The Sound Of Silence. Zonder de engelenzang van Artie, maar pakkend en door 17.000 man met kippenvel meegezongen.




The Boxer, ook zo'n S&G-standard. En tot slot swingend de tent uit met Late In The Evening. Maar eerst nog even de Ziggodome veranderen in een laid back-New Yorkse nachtclub met 'Still Crazy After All These Years."

En wat is ie mooi, wat is ie prachtig... die Ziggodome.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten